Followers

Saturday, January 24, 2015

Benteng maruah kita bagaimana?

Assalamualaikum wbt

"I want to touch K-Poppers!"
Ya. Mungkin itulah kata-kata yang berada di dalam hati anak muda sekarang. Bagaikan maruah diri anak muda masa kini di robek-robek dengan rakus sekali oleh artis K-Pop. Hilangnya rasa malu dalam diri. Hingga sanggup menggadai maruah diri. Lantas membawa fitnah kepada agama.

Baru-baru ini Malaysia dihangatkan dengan isu Artis K-pop peluk dan cium Gadis Melayu bertudung. Kenapa perkara ni berlaku? Sebab hilangnya rasa malu.

Malu itu dituntut dalam Islam. Malu adalah sifat semulajadi bagi manusia. Ia menjadikan manusia lebih mulia dan tinggi darjatnya daripada sekalian makhluk. Dan sebaliknya, apabila seseorang itu tidak punyai perasaan malu, maka ia sudah merendahkan nilai akalnya yang dikurniakan oleh Allah, dan ini secara tidak langsung menjatuhkan darjatnya. Orang yang tidak punya rasa malu akan cenderung untuk melakukan maksiat. Kerana apa? Disebabkan hilangnya rasa malu, setiap kehinaan yang timbul tidak lagi dipandang hina. Malah bangga melakukan kerja-kerja mungkar dan menganggap ia sebagai kehidupan moden dan trend terkini.



OBSES!

Apa itu obses?
-Ia adalah satu perbuatan di mana orang terlampau obses akan sesuatu.

Pernah obses kepada Rasulullah tak?
Wajah Rasulullah berseri-seri macam bulan purnama. SubhanAllah.

    Puteriku sayang,
    Matamu itu mahkota suci,
    Hijabmu perisai peribadi,
    Akhlakmu cerminan hati,...
    Redha Allah mesti dicari.

WallahuAlam.

No comments:

Post a Comment