Followers

Saturday, October 3, 2015

Stay away from Zina !

Alhamdulillah.. Ini peringatan kita bersama untuk jauhi diri dan tidak dekati zina.

Al-quran itu apa?
(jawapan anda)

Al-quran ni sangat unik bin ajaib. Semua terkandung di dalam Al-quran. So, kalau rasa bosan, nak cari NOVEL, ana sarankan antum ambil Al-Qurndan tadabbur maksudnya. Banyak kot kisah-kisah yang kita boleh ambil iktibar, pengajaran dan banyak lagi benda-benda positif yang boleh dekatkan diri kita dengan ALLAH.

Kalaulah antum ambil NOVEL. Menangis tak tentu pasal hero meninggal sebab eksiden. Si heroin koma, lupa asal usul and bla bla bla. Sia-sia air mata tu kawan. SERIOUS. Baik menangis sebab kenangkan dosa-dosa lepas dan muhasabah diri. Refleks dan berubah.

Kalau kita amati ayat famous, surah Al-Israa', aya 32:
"Dan janganlah kamu MENDEKATI zina, Sesungguhnya ia adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang buruk!!' (Al-israa' :32)

Kalau kita teliti balik ayat tu, Allah tak kata:

"Jangan kamu berzina!"

Tapi Allah sebut dengan jelas:

"Jangan kamu DEKATI zina."

Dapat beza tak? OK. ana bagi analogilah. Cuba bayang antum masih budak yang umur 7 tahun. Kecil, comel, semua orang geram setiap kali jumpa. Pipi memang merah sebab selalu kena cubit. Serious ye. Anggap antum tu comel. (bila lagi nak perasan)

Antum seronok je main dekat taman permainan. Lepastu ibu pesan. Jangan dekati orang yang tidak dikenali. Berbeza dengan jangan ikut orang yang xdikenali. Ikut dan dekati. Apa bezanya? Bila kita tengok perkataan 'ikut', maksudnya penculik tu sempat je nak ajak/pelawa kita untuk ikut dia. Boleh jadi dia umpan dengan gula-gula, coklat, keropok supaya kita tertipu.

Tapi kalau 'jangan dekati', maksudnya penculik tu xsempat pun nak taaruf dengan kita. Sebab setiap kali dia nak dekat, kita jauhi diri. Sekali penculik tu mengorak langkah, berkali-kali kaki kita melangkah kembali ke ibu.

Macam tu jugak dengan ayat di atas. Segala ayat Allah yang berbentuk larangan, bermakna ia adalah HARAM. Kalau kita faham betul-betul ayat tu dengan mata hati, kita faham yang Allah bukan haramkan zina je, tapi segala perkara yang MENDEKATKAN diri kita dengan zina. Jadi segala perkara tu WAJIB kita jauhi.

Dekati je pun dah berdosa, apatah lagi orang yang melakukannya. Bila kita dah buat benda salah, kita akan cuba defends kesalahan kita dengan cari alasan. Xpercaya? Jom tengok.

"Alaa, kami couple tapi xde pegang-pegang pun."
"Alaa, kami couple tapi tak pernah keluar sama-sama."
"Kami couple islamik, xcalling pun. Berurusan pun kalau ada hal mustahak."

Zina hati. Pernah dengar?
Jom kaji tentang zina hati.

Sekian untuk entri kali ini :)

No comments:

Post a Comment