Followers

Wednesday, March 21, 2012

Tutorial simple doodle


بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum


saya nak tunjuk cara buat doodle...simple doodle tapi step banyak jugak..maka dipikir-pikir macam tak simple je..boleh buat wajah kelat-kelat manis..kemudian semacam nak radang hati sebab tengku puteri tipu ! ini bukan simple ini sempoi...harharhar.. Tutorial ni, menggunakan photoscape..Bukan photoshop..dan bukan doodle yang semacam saya... doodle macam saya guna photoshop. moga tutorial nih membantu ye bagi yang tidak mesra dengan photoshop..heee

saya dulu pun tak pandai mendoodle..dulu-dulu saya buat orang lidi saja...dulu saya pernah buat tutorial orang lidi

sebelum tuh, saya nak bagi mata comel nih dulu untuk digunakan..saya dah buat mata nih dalam photoshop dan save dalam format png. sebab dalam step ke 4 mata nih semacam keperluan. yang belum ada identiti doodle boleh try buat macam nih...=)



mata ayu..

mata layu...heee
klik kanan save.








1. klik menu -new photo. buat lah saiz berapa pun kamu suka. bukan saiz saya suka.



2. Buat bulatan untuk jadikan tudung.



3. Ulang langkah sama untuk buat muka.



4. Ikut macam dalam gambar. untuk masukkan mata. guna la mata yang saya bagi di awal entry.



5. Ikut arahan macam dalam gambar. hee



6. Kalau mata tuh besar sangat, kecilkan, kalau kecil sangat besarkan...heee



7. Klik lambang T untuk buat mulut. Pilih tulisan yang sesuai untuk buat mulut. 
Guna la (,)
(.)
Kena kreatif ye...
ikut kreativiti anda


 8. jadi dah muka! comel tak..harharhar...


9. Buat baju pulak...ikut arahan dalam gambar...kalau tak nampak klik kanan open link in a new tab



10.dah siap buat baju, klik pulak bentuk macam dalam gambar.
 ikut arahan dalam gambar untuk buat tangan


11. Duplicate tangan kanan tadi untuk buat tangan kiri.
supaya saiz sama.
disebabkan photoscape tak ada eraser. maka
awk klik mana2 shape dan tukar kaler kepada putih dan tick fill.
lepas tuh amik shape yang kaler putih awk kaber la line2 yang tak diigini tuh...hee


12. tadi lupa nak gitau camne nak duplicate shape tuh..
nampak kan lambang + dan x yang saya bulatkan..
+ untuk duplicate
x untuk delete.


13. dah siap baju, buat seluar.
seluar klik bentuk 4 segi..
pastu tarik la macam tarik tali..harharhar.


14. dah siap! selamat mencuba..
untuk mewarna awk boleh guna photoshop atau paint atau software lain yang berkaitan.
kalau nak guna photoshop boleh tengok tutorial saya yang dulu-dulu kat sini

Hah...penat buat tutorial simple yang tak simple nih...
okeh, entry tamat..nanti update lagi...mungkin yang free hair lak..
sapa yang dah try bagitau ye, boleh saya terjah dan tengok hasil ..

 والسلام 

No comments:

Post a Comment