Followers

Thursday, July 9, 2015


Hurmmm...Ramadhan???


Assalamualaikum semua.. harapnya semua sihat -sihat belaka untuk kita menjalani Ramadhan yang hanya tinggal kurang dari sepuluh  hari lagi.. hari ini saya nak kongsikan tentang perkataan Ramadhan  yang sebenarnya mempunyai takrifannya yang tersendiri. Maklumat ini saya dapat melalui sebuah rancangan televisyen yang bertajuk Ramadan 101

oke..jom!! kita selidik apa sebenarnya maksud perkataan ramadhan itu sendiri




Ra - Riduanullah (keredhaan kepada Allah)
 haa.. kat sini dah jelas yang mana memang tujuan kita hidup kat muka bumi ni untuk  mencari dan menggapai redha Allah. Jadi, pada bulan Ramadhan yang mulia ini marilah kita sama - sama mencari redha Allah dengan cara mentaati perintahnya dan melawan hawa nafsu kita.

Mim - Minatullah (pemberian daripada Allah)

Pada bulan Ramdhan ini  juga kita mendapat pemberian daripada Allah iaitu tak lain xbukan pahala la..yang mana kita diberikan gandaran pahala yang berlipat -lipat..lipat...lipat kali ganda yang bukan sikit..tapiiiii banyakkkkkkkkkk iaitu kalau dilakukan amalan sunat, ianya akan mendapat pahala mengerjakan amalan fardu. Manakala, 1 fardu diberi 70 gandaan fardu. Jadi, marilah kita melipatgandakan peluang pada bulan Ramadhan yang hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi.

Dhod - Dhamanullah (jaminan daripada Allah)

Seterusnya, pada bulan Ramadhan ini juga Allah memberi jaminan daripada kita iaitu pada fasa pertama diberi rahmat dan kasih sayang daripadaNya, pada fasa kedua diberi maghfirah yakni  (keampunan dosa) dan pada fasa ketiga iaitu pada sekarang ini ialah kebebasan daripada api neraka. Jom kita kaji yang mana memang Allah dah atur kesemua jaminan daripadaNya tersusun elok kerana  sesudah kita suci daripada noda yakni pada fasa kedua, kita mendapat kebebasan dari api neraka yang mana alangkah beruntungnya kita jika kita memanfaatkan jaminan daripada Allah dengan sebaik- baiknya.

Alif - Alfathullah (kelembutan daripada Allah)

Pada bulan mulia ini juga , kalau kita tengok senang jer kita untuk melakukan kebaikan, contohnya senang untuk baca Al -Quran, senang untuk solat tarawih dan sebagainya kerana apa? kerana Allah memberi kelembutan  kepada kita pada bulan mulia ini.

Nun - Nuruallah (cahaya daripada Allah)

Malah, pada bulan ramadhan ini juga bulan untuk kita memperbaiki diri kita keran bulan mulia ini kita berpuasa bukan sekadar menahan hawa nafsu tidak makan dan minum, malah kita berusaha untuk memperbaiki diri kita untuk tidak melakukan maksiat yang mana sebelum ini kita pernah lakukan. 

Kesimpulannya marilah kita sama -sama melipatgandakan usaha kita merebut baki beberapa hari Ramadhan ini dengan memperbanyakkan ibadah kita dan mendapat jaminan daripada Allah iaitu kebebasan hari akhirat


wallahua'lam















No comments:

Post a Comment